Hänt i veckan samt olika tankar

Det är lite svårt att få tag på folk som vill arbeta i Norrlands inland. Just nu har vi brist på tandläkare på vår ort, vilket har resulterat i att jag här om dagen fick åka 7 mil enkel resa på arbetstid till en annan ort för ett tandläkarbesök. Vi använde tiden effektivt. En lagning av en tand, samt utrensning av några rötter som funnits kvar en längre tid. Efter besöket åkte jag direkt hem, eftersom det är svårt att göra ett bra arbete när man blöder, är snurrig, har ont och knappt kan prata. I två dagar åt jag flytande mat (blir inte så mätt på det), men nu har jag börjat äta lite mer fast föda. Dessutom tar jag in 2 alvedon + 1 ipren för värken (på en sjuksköterskas inrådan).

Vi har lyckats få tag på såpass mycket ägg att vi nu har ca 40 ägg hemma i kylen. Vet inte när man kan få tag på några fler, om vi inte skaffar egna höns.

De sista dagarna har det snöat ännu mera, men just idag har solen tittat fram. Jag räknar kallt med att all snö antagligen har smält bort i mitten av maj ungefär.

Min odling går bra. Sedan den lila basilikan ställdes i norrfönster verkar den trivas mycket bättre. Kruktomaterna har fått en massa frukt och chili + paprika har växt sig stora och har fått blommor. Den kål jag satt, samt tagetes och solrosor har växt mycket bra och de tomater som jag sådde för någon vecka sedan har börjat komma upp. Det är sådana tomater som blir långa och som jag senare planerar att ha ute i växthuset.

De lösteer jag beställde i början av veckan dök upp i brevlådan i fredags och nu håller jag på att avsmaka dem. Hittills är jag mycket nöjd med smakerna.

Jag har den här veckan läst lite extra mycket på bloggen ”Ätliga trädgården” och kollat lite extra mycket på youtube ”Ätliga trädgården”. Om ni vill veta mera om odling och självförsörjning rekommenderar jag er att också göra det. Man kan aldrig få för mycket kunskap!

I USA är det inte bara en del banker som har ekonomiska problem, utan också flera olika företag, bla företag som säljer olika mediciner (i Sverige skulle vi säga olika apotek). Vi har till och från sett lite brist på olika sorters mediciner, de har varit svåra att få tag på, varit restnoterade osv. Mediciner som är på recept är inte lätta att lagra på sig och de är oftast också livsnödvändiga för dem som tar dem. När det gäller tex. blodtrycksmedicin kan man förändra sitt eget blodtryck med hjälp av bla rödbetor. Om man kan odla och se till att man odlar mycket rödbetor och äter dem dagligen, eller gör juice på dem, kan ens blodtryck bli lägre. Det är lika bra att testa det nu, så att man vet det säkert innan det kan bli svårt att få tag på dem. För en del kan det räcka att man ändrar om sin kost ordentligt när man får diabetes för att slippa mediciner, men ibland fungerar det inte. Dock kan det vara svårt, om inte omöjligt med epilepsimedicin och levaxin att hitta något liknande i naturen. Har du funderat över vad du kan använda dig av i stället om det blir brist på just din medicin? Jag vet att har man problem med reumatism kan det fungera att äta en hel del nyponskalsmjöl. En del som gjort det har kunnat sluta med sina mediciner, men man måste testa sig fram och inte bara sluta med sina mediciner. För några månader sedan var det i stort sett helt slut på ibuprofen, ipren och ibumetin på alla nätapotek, men nu har de dem inne igen (om man vill preppa på sig lite till av dem). Däremot har jag förstått att det kan vara vissa svårigheter att få tag på olika allergimediciner, men jag har redan lite av det hemma så jag fruktar inte allergisäsongen. När jag dock gör en snabbtitt på Kronans nätapotek, Apotea och Apoteket finns det tillräckligt att köpa ifrån dem. Något man måste fundera över är också om man ska köpa hem lite extra av olika sorters vitaminer.

Det går inte att komma ifrån att socker, viss mat (snabbmat osv), läsk och godis inte är så bra för kroppen. Oavsett vad man tycker är det inte heller så bra att sitta för länge vid datorn eller mobilen. Däremot mår man bättre om man är ute i naturen, i solskenet, rör på sig, äter mycket grönsaker – särskilt om man odlat dem själv då de oftast har mera näring och mindre gifter i sig. Dessutom smakar de bättre och det blir mera närodlat.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

Några saker som är bra med egen odling och hur man kan få ned sina kostnader:

  1. Köp fröer på rea, eller byt fröer med andra
  2. Lär dig att ta så mycket egna fröer som du kan
  3. Spara jord av tidigare odlingar och kompostera för att få egen jord (jag är inte riktigt där än)
  4. Det som man odlar själv är ekologiskt odlat – det är mycket dyrare än andra grönsaker om man köper dem i affären
  5. Det man odlar själv smakar mera
  6. Man behöver inte slänga matförpackningar som kommer från affären, det som blir över vid egen odling kan man använda vid täckodling, eller om man har höns – de kan äta upp det. Man kan också kompostera det och då får man mera jord.
  7. Det man odlar själv håller längre än det som man köper. Man tar det från landet precis innan man använder det i matlagning bla. När man skördar det torkar, fryser eller lägger man in det, samt att en del kan också förvaras i en jordkällare om man har det. I längden är det mera ekonomiskt och man kan spara in en hel del pengar på det.
  8. Man påverkar sin egen mat och närmiljö och man känner sig rik av att bara kunna gå ut till landet och plocka ihop dagens middag utan att behöva köpa något.
  9. Man kan odla en stor variation som man ofta inte kan hitta i en affär. I år odlar jag libbsticka och det är egentligen något jag bara hört talas om, men varken sett eller smakat tidigare. Likaså fänkål. Och en massa varianter på chili, paprikor och tomater… lila saker som lila basilika, lila kålrabbi, röd spetskål osv. En massa olika sorters kål och lök.
  10. Ens eget grönsaksland är öppet dygnet runt och är oftast på gångavstånd.
  11. Det är inte alltid billigare att odla alla grödor själv, men du kan odla så mycket du behöver, vilka sorter du vill och som sagt – du har det i närheten av dig, det är ekologiskt odlat och smakar bättre. Dock har det hittills varit billigare för oss i längden, även om vi fortfarande håller på att bygga upp våra odlingsland och odlingslådor mer och mer för varje år som går. När man är färdig med att bygga upp sina odlingsland (blir man någonsin färdig?) och har köpt alla verktyg man behöver och har lärt sig att göra all egen jord och gödsel man behöver, börjar man tjäna in rejält på det.
  12. Att odla själv lugnar en, man blir lyckligare och man blir mindre stressad
  13. Det luktar trevligare i trädgården och det ser så härligt ut när något mer än bara en gräsmatta växer på tomten
  14. Att odla själv går bra, men i längden är det bättre om det blir en livsstil för hela familjen och alla hjälps åt med det. Hittills har jag fått med min man lite sporadiskt, men detta år är barn 1 med på det mesta och det är faktiskt riktigt roligt.
  15. När man sedan under höst och vinter äter av det man själv odlat och också tittar i frysen, på det man torkat och lagt in, samt ser på det man har i mat- jordkällare, känner man sig rik!

Hur tänker ni om allt?

2 reaktioner på ”Hänt i veckan samt olika tankar

  1. Det är en fantastisk känsla att odla åtminstone en del av sin mat själv. Jag skulle gärna bli mer självförsörjande än jag är i dagsläget. Just nu bor jag i lägenhet, jag groddar i köket, odlar grönsaker som älskar värme på balkongen och mer platskrävande grönsaker, rotsaker och bär på en odlingslott. Det är smart att vara förberedd, lära sig så mycket som möjligt nu. Din blogg är inspirerande.

    Gillad av 1 person

    1. Tack, jag vill gärna inspirera andra. Jag är inte självförsörjande ännu, men jag odlar lite mer för varje år och hoppas på att en gång bli det! Att odla i kök, på balkong och på en odlingslott är ingen dålig början!

      Gilla

Lämna en kommentar