Ett Gott Nytt År

I mellandagarna var mor och far här och min mor tyckte att de 12 stycken kaffepaket jag för tillfället har inte var så många och att jag nog borde köpa några till, då man aldrig kan få för mycket kaffe, särskilt om de säljs billigt. Samtidigt var hon sådär imponerad över det jag lagrat i min kökssoffa och skafferi, två frysar och det jag hunnit torka hittills. Fast då pratar vi om en veteran när det gäller matpreppning och hon har tillgång till ett 14 kvadratmeter stort förråd där hon kan lagra en hel del, samt två stora frysar. De har också ett dieseldrivet elaggregat, eget hus på landet, en stor tomt, kamin osv.

Min far satt och läste i våra 4 olika överlevnadshandböcker och jag inser att jag nog ska ge en sådan till honom när han fyller år i år. Han kan redan klara sig rätt så bra, men man kan aldrig lära sig för mycket. Vi pratade en hel del om framtiden och vad som kunde vara bra att ha hemma, samt vad som kan vara bra att kunna. Om allt rasar, tar allt det man preppat en dag slut och vad ska man använda då? Min far är jägare och han tyckte att det första han skulle göra om allt rasade var att börja jaga för att få mat på bordet. Vi pratade också om kaninuppfödning och han berättade om en granne som hade varit en stor kaninuppfödare under kriget. Tydligen hade deras gård varit full av kaninburar…

Det är aldrig fel att lära sig var man kan hitta mat ute i naturen, att lära sig odla egen mat, att lära sig var man kan hitta olika vitaminer och mineraler ute i naturen och också lära sig om olika örter och växter när det gäller vad de är bra för. Att kunna jaga och fiska är guld värt. Att göra egen tvål är lättare än vad man tror, men det är lite bökigt innan man lärt sig. Att göra tvål från grunden genom att ordna med lut från aska och använda sig av djurfett har jag inte gjort ännu. Däremot har jag gjort tvål på olivolja och kaustiksoda.

I mellandagarna har lite mera ris, en flaska ketchup och lite blockchoklad köpts hem till mitt matförråd.

Hur kommer år 2016 att bli? Det är svårt att säga, men jag vet att bilbränslet kommer att kosta mycket mera än vad det gör nu. Vad som händer i Syrien, Ukraina eller något annat land är svårt att sia om, men det känns inte som om det går åt rätt håll direkt. En invandrare (från Irak) ”ingift” i familjen jobbar på en flyktingförläggning söderöver och är förskräckt över att Sverige inte har en aning om vilka som kommit hit. Många invandrare anser att man skulle stängt gränsen för länge sedan för att ha mera koll på alla som kommer hit för att inte ”fel” personer kommer innanför gränserna. Ibland tror jag invandrarna är mera vakna över vad som händer just nu i Sverige och i andra länder, de på Sveriges ledande positioner, journalister och kulturfolk verkar definitivt inte vara det. Sverige verkar fira in det nya året med bilbränder och raketskjutningar mot polis, väktare, brandmän och ambulansmän. CNN tar upp extremvädret och det har varit plundring i stormens spår i Storbritannien. Och de som ska försvara Sverige verkar inte få ut sin lön eller de materiel de behöver.

I vilket fall som helst kommer jag att börja arbeta halvtid i mitten av januari samtidigt som jag studerar halvtid, min man har ett arbete som han trivs med, barn 2 har arbete (även om det är i en annan stad) och barn 1 studerar, även om det inte går så bra som man skulle önska. Vi har tak över huvudet (även om hyran är hutlöst dyr) mat på bordet och kläder på kroppen. Elen och vattnet fungerar, kackerlackorna vi fick i vår trappuppgång, samt förråd i somras är borta sedan någon månad och värmen på elementen fungerar skapligt, trots stora problem med det i området. Grannarna i trappuppgången är trevliga, vi har fått en odlingslott på ca 60 kvadratmeter och vi har en stor vakthund. Som ni ser så leker livet för oss just nu och man måste vara glad för allt bra som händer en.

Jag vill önska alla bloggläsare ett gott nytt år, särskilt ett gott nytt prepperår!

Juletid

Här var i stort sett all mat färdig innan julafton, vi behövde bara sätta in potatisgratängen och janssons frestelse i ugnen. Varje gång jag handlat den senaste månaden, har jag släpat med mig hem två stycken julmust i min shoppingvagn som kunde köpas billigare och en del läsk som också var billigare, vilket resulterade i 12 stycken julmust, samt 6 stycken läsk på julafton. (Jag kan inte dricka julmust, då det finns gluten i den). Den inglasade balkongen är en välsignelse och det som inte får plats i kylen, har vi på balkongen, som ett större kylskåp.

Vi lyckades också få ordning på förrådet (nu när kackerlackorna äntligen är borta) och därmed kunde vi få upp en massa lådor dit från vårt vardagsrum och därefter göra julfint och få upp en gran och julstjärna i fönstret och därmed kunna fira en ordentlig jul. Fast vi behöver gå igenom alla lådor en och en framöver, för att få bort det vi verkligen inte behöver. Barn 2 arbetar hela julen och är ledig till helgen innan hen börjar arbeta igen. Tyvärr går inte allmänna kommunikationsmedel så bra under juletider, så hen låg över hos en kompis natten till idag, då kompisen bor närmare hens arbete. Det kändes väldigt konstigt att bara hinna äta frukost och ha julklappsutdelning innan klockan 12.00 då barn 2 åkte iväg till sitt arbete och sedan inte kom hem igen, men det är ju så det blir när de blir äldre och vuxna.

Maken blev väldigt glad över sin minisawyer som han fick i julklapp och blev genast sugen på att testa den. Nu känner vi att vi är något så när förberedda när det gäller både mat och vatten framöver.

Jag har blivit godkänd på en viktig kurs för att kunna fortsätta studera nästa år och vid årsskiftet 2016/2017 ta en examen inom mitt nya område. (Sadlar om på gamla dagar från språk och datavetenskap till beteendevetenskap…). Under våren har jag fått ett intressant arbete inom mitt nya kompetensområde på 50%, samtidigt som jag kommer att studera 50%. Det känns skönt att få lite mer inkomst i familjen.

Nu i mellandagarna ska jag bara ta det lugnt och skönt och försiktigt börja planera inför våren. Jag hoppas att ni alla haft en underbar jul och inte behövt stressa alltför mycket!

Stress

Vad blir du stressad av och hur klarar du stress under en längre tid? Kan man träna upp sin stresstålighet eller förebygga den på något sätt?

Jag personligen blir mindre stressad ju mer förberedd jag är inför olika scenarier. Om jag är totalt oförberedd och snabbt ska lösa en uppkommen händelse på kortast möjliga tid, kan jag bli stressad. Det gör att jag inte hinner tänka igenom allt ordentligt och känner att de beslut jag tar inte alltid är de bästa, eller väl genomtänkta. Om jag dessutom har migrän, kan besluten bli oerhört fel. Vid migrän kan ens kognitiva förmågor (som till exempel planering och förutseende) försämras och därför har jag lärt mig att aldrig ta olika beslut som kan påverka mitt liv under en migränattack. Om jag ändå har gjort det har jag alltid ångrat mig efter det. Till exempel som när jag här om dagen loggade in på facebook och inte kom åt kontot på grund av att de misstänker att jag egentligen inte heter Fru Prepper (vilket jag inte gör i verkligheten heller). Jag tänkte mig inte för när jag tryckte på en knapp, vilket innebär att jag inte kommer att komma åt kontot förrän jag med någon sorts id-handling kan bevisa att jag faktiskt är Fru Prepper. Så om ni undrat över varför jag inte är ute på facebook längre, beror det på det.

Jag tror att man kan träna upp sin stresstålighet, men ingen klarar av att vara stressad hur länge som helst. Man måste komma på hur man kan minska sin stress på bästa sätt under stressiga tider.
Personligen hämtar jag min styrka och energi genom att vara ensam, då jag är en introvert person. De extroverta (utåtriktade) hämtar bland annat sin energi genom att umgås med andra människor. Att läsa böcker, att sitta rakt upp och ned och bara tänka på olika saker i tystnaden, att gå på hundpromenader i naturen, eller bara att vara ute i naturen ger mig energi. Att umgås med många människor, att vara hemifrån och vara i en stor stad med många människor, ljud och en del annat som ger mycket intryck, tröttar ut mig och drar massor av energi. När man vet vad som tar och vad som ger energi, är det lättare att planera sitt liv därefter så att man orkar med så mycket som möjligt. Sedan kan det vara bra att veta hur den övriga familjen fungerar inom detta område också.

När barnen var små gick jag in i den berömda väggen och man konstaterade också att jag hade alldeles för lite av B-12vitamin och folsyra, vilket gjorde att jag var oerhört trött, glömsk och otrevlig mot familjen. Mina barn sa att deras mamma försvunnit och att jag var en annan person. Det tog några år att komma tillbaka till den person jag är idag och samtidigt har jag fått lära mig mycket om mig själv och att sätta gränser i mitt liv så att jag inte kommer att hamna där igen. Något jag märkt är att jag är mycket mera känslig för stress nu än vad jag var innan det hände och därför har det varit viktigt att komma på olika tekniker för att klara av vardagen på ett bra sätt. Jag har också lärt mig att alla blir stressade av olika saker, så därför tror jag också att det är individuellt vilka tekniker man ska använda för att bli så lite stressad som möjligt i sitt liv. Vissa saker kan en del dock ha gemensamt.

Lär känna dig själv. Är du introvert eller extrovert? Vill du ha tystnad eller brusljud eller annat ljud runt omkring dig? Vad ger dig energi och vad tar din energi? Ju mindre energi du har (ju mer uttröttad du är) desto lättare blir du stressad och ju mer stressad du är, desto mer trött och sjuk blir du och du gör då också lättare misstag och felbedömningar som kan påverka ditt och andras liv mera än vad du egentligen tänkt.

När en kris inträffar, är det bra om du redan vet hur du fungerar och hur du kan göra för att bli så lite stressad som möjligt. Ditt liv kan hänga på det.

Tågresa

I torsdags begav jag mig iväg på en resa norröver i vårt vackra land. När vi var på stationen i Gävle rapporterades det att det var ett kompressorfel i loket, som därför behövde bytas ut. Lokbytet tog ca 30 minuter, men vi blev bara 15 minuter försenade till min slutdestination i Östersund. På fredagen skulle jag iväg till en liten ort mellan Östersund och Sundsvall och i Ånge blev tåget ståendes i ca 3 timmar medan vi väntade på ersättningsbussar som skulle ta oss till nästa station pga elfel längre fram. En del passagerare beställde pizza under väntetiden och vi hade det bra i tåget som stod inne på stationen. Tåget hade tillgång till el och de bjöd på te och kaffe. Mat hade jag med mig i min ryggsäck. Under lördagens hemresa hände inget speciellt, utan allt gick planenligt.

I Ånge var det en person som nämnde att allt tar lite längre tid att ordna med alla elfel, eftersom man först måste ringa till Gävle om det och de i Gävle ska i sin tur ringa till Stockholm som ordnar med allt. Samtidigt blir det i stort sett inga underhåll där och en del tågturer ska ställas in framöver, samt att tågen inte kommer att stanna på alla de stationer som de nu stannar vid. Är det tänkt att folk ska använda bilen mera, eller flytta in till städer? Nu när man ska vara så miljövänlig som möjligt borde man väl satsa mera på tågen än vad man gör?

Förberedelser

Denna vecka har jag två tentor och börjar känna mig något stressad över att hinna med allt. Dessutom ska jag iväg på en lång tågresa i slutet av veckan och hoppas på att det kommer att vara bra väder, men man vet aldrig. Det är bäst att fundera ut vad jag ska packa med mig för säkerhets skull, ifall man skulle bli stående någonstans. Extra mat, dryck och något som ser till att man håller värmen, är väl det viktigaste. Något att läsa har jag alltid med mig och lite annat smått och gott.

I stort sett alla julklappar utom två är inköpta och det känns både bra och skönt. I stort sett all mat som går att lagra inför julen är också inköpt. Skinkorna är redan inkokta och vi brukar inte griljera dem då barn 2 inte tycker om griljerade skinkor, så skulle elen gå, behöver vi inte stå där utan skinka på julafton.

I veckan som gick gjorde jag en inventering av all mat jag har i frys, kyl, skafferi och det som är lagrat, så att jag vet vad mer jag behöver köpa in framöver och vad vi behöver äta upp innan det går ut. Inser att jag behöver ordna ett system så att jag har mer koll på allt än vad jag har och funderar på att göra en databas och samtidigt ha veckoinventering i stället för månadsinventering. Trots att vi äter en hel del bönor, är det dags att äta upp det vi har och köpa in nya för att rotera det hela. Samma sak är det med en del kött som finns i frysen. I förrgår lade jag en hel del kidneybönor i blöt och igår gjordes det en underbar köttgryta med högrev, kidneybönor, paprika, potatis, lök, chili, min hemgjorda grönsaksbuljong och lite till… idag får vi äta resterna på det. Framöver kommer det att bli minst en köttgryta med bönor i veckan. Har dessutom inte gjort så många veckomatlistor under hösten och får börja med det igen, för då har man lite mera koll på allt och planerar man vad man ska äta varje dag blir det alltid billigare. Vi brukar rotera all mat regelbundet, så det känns mer som att man har ett stort skafferi (uppdelat på olika platser), i stället för ett ”prepperlager” som bara står och väntar på att användas vid någon sorts katastrof.

En del mat jag köper håller i flera år, annat håller kanske bara i ca 6 månader och då är det viktigt att jag har koll på det. Just nu har jag en Arla hushållsost på den inglasade balkongen som jag vänder på då och då och de kan hålla upp till ett halvår om de står lite svalt, samtidigt som de blir lagrade. Den på balkongen tänkte vi börja äta av på julafton.

Mer och mer börjar maken bli en prepper och han är nöjd med det jag gjort hittills. Speciellt med vattnet som han börjat oroa sig för efter alla tidningsartiklar där vattnet inte gått att dricka i några kommuner. Just nu har vi 40 liter vatten i 10-litersdunkar från Biltema i klädkammaren, 2 petflaskor med vatten i varje frys (6 liter) och i kylen finns alltid en glasflaska med en liter vatten. Med det lagrade vattnet klarar vi oss i ca 3-4 dagar och med vattenreningstabletter och makens julklapp (vattenfilter Sawyer MINI) borde vi klara oss lite längre och det är en bra början. Nästa gång vi far till Biltema kommer vi att köpa fler vattendunkar och på så sätt börja bygga upp vårt vattenförråd sakta men säkert.  Om vi är hemma och vakna när till exempel elen går, har vi möjlighet att fylla ett badkar med vatten, två stycken 12-litershinkar och några tillbringare i köket.

Mat har vi så att vi klarar oss i någon/några månader (beroende på om elen går eller ej). Fast hur länge vi klarar oss är jag inte helt säker på och därför får jag och maken en dag framöver gå igenom vårt matförråd tillsammans för att klura ut hur länge det eventuellt kan räcka. Jag är alltid mer positiv och maken mera negativ och tillsammans kan vi nog komma fram till något som kanske stämmer mera ihop med verkligheten.

En sak som vi behöver förbättra är att ha tillräckligt bra matlagningsmöjligheter. Vi har både gasolkök och spritkök, men inte tillräckligt med bränsle så att det räcker ett tag. Hur förberedd är du om det blir någon samhällsstörning från och med idag?

Skrivet det senaste året om att vara förberedd vid eventuell kris:
Lantbrukets Affärstidning (ATL)Maten räcker en vecka, vi har gjort oss sårbara
Lantbrukets Affärstidning (ATL)Sveriges självförsörjningsgrad är 0
NorrbottenskurirenRädda sig den som kan
NEOBeredda på det värsta
LandHur katastrofsäkert är ditt hem? Fem livsviktiga tips du måste veta
SvDDags att bunkra upp inför kris – det har jag gjort
Hela HälsinglandPlundring i Tensta när strömmen gick, så sårbart är vårt samhälle för svarta svanar
Sveriges Radio – Här är familjen som är förberedd på kris

LivsmedelsverketKrisberedskap och säkerhet – Dricksvatten
LivsmedelsverketKrisberedskap och säkerhet – Livsmedel

Brännässla

Man kan hitta brännässlor över hela Sverige i diken, vid gårdar, i trädgårdar och i rabatter och de är bland de första växterna på våren som grönskar. Man bör plocka nässlorna till mat när de är späda. Vid skörd, använd sax och handskar, gärna diskhandskar så att du inte bränner dig och plocka dem inte nära gödselhagar eller kvävegödslad mark, då nässlorna har lätt för att lagra nitrater som kan vara skadligt i för stora mängder. Man kan använda sig av brännässlans frön, blad från unga växter och roten.

Brännässlan kan förväxlas med vitplister eller etternässlan, men inga av dem är giftiga och de kan också användas på samma sätt som brännässlan.

Förr stötte man stjälkar från brännässlor (precis som med hampa och lin), spann dem och sedan vävde man tyg på dem. Man kan också koka färsk rot för att färga ägg till påsk och förr kunde roten med tillsatt alun också användas till växtfärgning.

Nässlor innehåller massor av näring, bland annat magnesium, järn, kalcium, C-vitamin, A-vitamin, karoten och signalsubstansen serotonin. Man kan genom att äta nässlor eller dricka nässelte få en energikick och stärka immunförsvaret. Så fort du har förvällt, kokat, ångat, hackat, stött, torkat, mixat eller på något annat sätt bearbetat bladen förstörs de små brännhåren. Förvällda och infrysta blad i lagom stora portioner håller sig ett helt år. Torkade nässlor som smulats eller malts till pulver kan användas som tillskott i kosten hela året (1-2 msk/dag) i yoghurt, gröt, smoothie, bröd eller i olika grytor och maträtter som krydda. Man kan också byta ut spenat mot nässlor i olika pajer osv. Nässlor smakar gott tillsammans med frukter och örter som har citrussmak, som citron, citronmeliss och ingefära. Det hjälper bra mot till exempel utmattningssyndrom och håglöshet. Nässlan gör också kroppen mer basisk och balanserar blodsockret genom att den har en god verkan på bukspottkörteln.

Eftersom nässlor är urindrivande, minskar det ödem, svullna leder och lindrar njurproblem. Vid järnbrist höjs blodvärdet av järnhalten i nässlorna. Nässlorna ökar också genomblödningen i alla kärl och stärker erektion, på grund av att aminosyran L-arginin i dem bidrar till att kroppen bildar kväveoxid. För att höja sexuell lust kan man blanda 3 msk nässelpulver i 7 dl grapefruktjuice och blandningen räcker till två personer.

De proteinrika och stärkande fröerna som kan skördas gröna (omogna) eller bruna (mogna), innehåller fytoöstrogen som lindrar svettningar och torra slemhinnor som kan dyka upp vid klimakteriebesvär. Om du inte bör höja östrogennivån, till exempel i samband med bröstcancerbehandling, undvik då fröna. Vid urin- och tarmläckage kan man dricka te av nässelrot.

Om kroppen känns stel och orörlig kan urinsyra ha satt sig i bindväven. En led som plötsligt smärtar kan vara igensatt av urinsyrakristaller och det kan ge akut inflammation i en led – gikt. Då är det bra att äta mat som är mer basisk (mindre kött och säd och mer frukt och grönt), få massage och dricka te på bland annat brännässla (att dricka te på maskros, björk, åkerfräken, mariatistel, eller gullris kan också hjälpa).

Nässlan verkar inflammationshämmande och kan användas som te och omslag vid infektioner, reumatism och inflammationer. Den kan även minska mottagligheten för förkylningar och hjälpa mot huvudvärk och eksem.

Man kan använda nässelvatten för att göra håret glansigt och det sägs att det är bra mot mjäll.

Eftersom nässlan är verksam mot skadeinsekter, är det ett väldigt bra och naturligt gödsel. Lägg nässlor i en stor hink tillsammans med vatten som täcker bladen helt. Låt blandningen stå i ett par dagar och späd sedan med lika mycket vatten till. Sedan kan man använda 1 del nässelvatten utblandat i 5 delar vanligt vatten som gödselmedel.

Om du behöver ork och energi, gör te på 2 tsk torkad nässla och låt dra i 5-7 minuter. Drick 2-3 koppar per dag i ca 4 veckor. Man kan också dricka en kopp nässelte i förebyggande syfte varje dag under året, med ca 3 veckors uppehåll 2 gånger/år.

Läs här hur man bereder växter och örter.

Några recept med nässlor:
Nässelsoppa
Nässelsoppa med fänkål
Nässelrisotto och nässelpesto
Smörstekt gös med nässlor
Hummus med sting
Nässelplättar
Nässelglass